NikuHinkka Se joka tekee itsestään madon, ei myöhemmin saa valittaa, jos häntä poljetaan. (Immanuel Kant)

Ruotsalaiset ovat parempia myymään, koska

Aika ajoin maassamme ihmetellään, että miksi ruotsalaiset ovat niin paljon parempia, kuin suomalaiset myynnin ja markkinoinnin saralla. Usein syyksi epäillään kulttuurieroja, mutta muitakin konkreettisempia syitä varmasti on.

Aavistelin, että yksi hyvä syy voisi löytyä koulutuksesta. Muutama ystäväni on opiskellut Suomessa kansainvälistä kauppaa, mutta se ei ole kuulemma automaattisesti tarkoittanut vientipäälliköksi valmistumista. Opinnot ovat laaja-alaisia ja sovelluttavat monipuolisesti erilaisiin tehtäviin. Joku jää kaupan kassalle ja toinen päätyy pilvenpiirtäjään pukumieheksi.

Tutustuin ruotsalaisisiin korkeakoululinjoihin. Ruotsalaisilla on paljon englanninkielisiä globaalin johtamisen ohjelmia aina tiettyyn kieleen ja kulttuuriin tarkasti kohdistuen. Esimerkiksi Suomeen, Venäjälle ja kaukoitään. Hakuohjeissa toivottiin kohtalaista osaamista jo ennestään kyseisestä kielestä. Kotimaassa kielellisesti lahjakkaat ohjataan usein kieltenopettajiksi. Sitten moni vanhentuessaan ja viisastuessaan turhautuu uramahdollisuuksiin yliopistossa, kun ei haluttaisi työskennellä lasten kanssa ja työ- ja uranäkymät ovat rajatut.

Ruotsissa kielitaitajat ohjautuvat kansainväliseen kauppaan parantamaan kansantuotetta. Osa vuodesta omistetaan kieliopinnoille, osa kohdemaan yleissivistykselle/kulttuurille ja loput kauppatieteelle. Tämänkaltainen koulutus antaa rajattomat mahdollisuudet työelämän ja korkeakoulujen yhteistyölle. Voitaisiinko Suomessakin opettaa tosissaan ja sataprosenttisesti vientiä? Ehkäpä nopeiten tilannetta voitaisiin korjata  luomalla akkreditoituja lisäkoulutuksia tai näytöllisiä erikoisammattitutkintoja kieliosaajille?

Väitettä ”suomalainen ei osaa myydä” käsiteltiin hienosti esimerkiksi Ylen 8 myyttiä työstä ohjelmassa. Siinä Piilaaksossa osto- ja hankintapalveluita tekevä iso kiho tiivisti jotenkin näin, että ”Suomalaisen tuote tai palvelu voi olla laadultaan paras ja hinnaltaan kilpailukykyinen. Suomalainen asiantuntijamyyjä häviää myyntitykille, koska myyntitykki kysyy, että mitä hänen on tehtävä viedäkseen kauppa maaliin ja on myös valmis tekemään mitä tahansa kaupan eteen. Suomalainen asiantuntijamyyjä osaa kertoa myyntiartikkelistaan kaiken tarvittavan, mutta esimerkiksi aasialaiset osaavat voidella taitavasti.” Suomalaisten voidaan tulkita olevan kovin sinisilmäisiä.

Maailman vähiten korruptoituneessa maassa ei ymmärretä, että maailma pyörii voitelun ympärillä. Monelle ammattiostajalle voi olla tasaisessa hintakilpailussa loppupeleissä aivan sama, että kuka lopulta tuotteet toimittaa ja palvelut tuottaa. Siinä vaiheessa intuitio esimerkiksi siitä, että kellä oli miellyttävin edustaja astuu kehiin. Olen tehnyt organisaatioille myyntiä ja joskus kysytään ihan suoraan, että ”Mitä minä siitä (henkilökohtaisesti) hyödyn?”. Se on asiantuntijamyyjälle todella ikävää, irrationaalista ja epäreilua, mutta se on ihmiselle ominaista vallankäyttöä siinä missä muukin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat